Freelance projectmanager onderwijshuisvesting (zzp)

Geplaatst 3 mei 2024
Nieuwerkerk aan den IJssel
Start: 1 jun. 2024
Einde: 1 dec. 2024
Uiterste voorsteldatum: 13 mei 2024 15:00

Startdatum: 1 juni a.s.

Duur opdracht: een jaar met optie tot twee jaar verlenging

Aantal uur per week: 24-36

Gemeente Zuidplas

Standplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

• Indien je mag starten, wordt er een pre-employment screening uitgevoerd. De kosten (€ 17,-) worden doorbelast aan ZZP. Ook de kosten voor de VOG zijn voor rekening van de ZZP.

• Voor het uitvoeren van de werkzaamheden dient de kandidaat te beschikken over eigen telefoon en laptop.

Ben jij thuis in scholenbouw en kun jij schakelen op zowel de uitvoering van projecten als in de politiek complexe voorbereiding ervan? Weet jij hoe je bewoners meekrijgt in onze gemeentelijke bouwopgaven en kun je slagen maken met onderwijsbestuurders en schooldirecties? Word dan Projectmanager Onderwijshuisvesting bij Gemeente Zuidplas.

Zuidplas: de gemeente die je laat groeien!

Zuidplas is een fusiegemeente die bestaat uit de dorpen Moerkapelle, Moordrecht, Nieuwerkerk aan den IJssel en Zevenhuizen. We bestaan pas 10 jaar en net als een echte tiener groeien we hard. Dat biedt kansen: in je dagelijks werk én voor je carrière. Door onze ligging tussen Rotterdam en Gouda kun je jezelf ook aan grootstedelijke vraagstukken wagen. En de regio Midden-Holland waarin we ons bevinden, is eigenlijk een soort Nederland in het klein. Met een interessant speelveld, zowel politiek als geografisch.

Werken aan goed onderwijs, en goede gebouwen waarin we dat onderwijs geven, is een van de kernopgaven bij die groeiambities. Die opgave voor onderwijshuisvesting is in 2023 vervat in een Integraal Huisvestingsprogramma (IHP) voor de periode 2023-2027. Hierin staat beschreven welke ambities de gemeente samen met het onderwijsveld wil realiseren en welke projecten voor uitbreiding, vervanging en nieuwbouw van scholen voorzien zijn. Het gaat daarbij om de bestaande dorpen maar ook om het geplande “vijfde dorp” van ca 8000 woningen, waar onderwijsvoorzieningen nog van de grond af aan moeten worden opgebouwd. Belangrijk bij dit alles is dat scholen veelal samen met andere kindgerichte voorzieningen (denk aan gymzalen of aan kinderopvang) worden gerealiseerd.

Wat ga je doen als projectmanager onderwijshuisvesting?

Als projectmanager Onderwijshuisvesting ga je uitvoering geven aan de projecten die voortvloeien uit het Integrale HuisvestingsPlan (IHP). Soms gaat het om projecten waar de gemeente bouwheer is, in andere gevallen faciliteer je vanuit de gemeente bouwopgaven die de scholen zelf trekken. Daarbij kan het gaan om nieuwbouw, renovatie en/of grote verbouwprojecten, vaak gebundeld met voorzieningen voor kinderopvang, onderwijs, welzijn en jeugdhulp. Je bent gesprekspartner voor schoolbesturen en –directies over het te realiseren programma, zorgt voor de bestuurlijke borging van en besluitvorming over je project, en je bent aanvoerder van het gemeentelijk projectteam. Je komt te werken in het cluster Gebiedsontwikkeling & Planeconomie, de thuisbasis voor alle projectmanagers binnen de gemeente Zuidplas.

Je :

·        Bereidt bestuurlijke besluitvorming voor;

·        Draagt eindverantwoordelijkheid voor de GROTICK-aspecten van je projecten;

·        Legt verantwoording af aan je ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever, volgens de lijnen van het projectmatig werken;

·        Werkt volgens een projectopdracht en een projectplan die je zelf hebt opgesteld en hebt besproken met jouw opdrachtgever en laten vaststellen door het college;

·        Verzorgt participatie in de verschillende fasen van je projecten;

·        Werkt nauw samen met je projectteamleden. Je daagt hen uit maximaal bij te dragen aan het projectresultaat en betrekt hen intensief bij alle stappen;

·        Bent gesprekpartner voor schoolbesturen en -directies.

Wie zoeken we?

Je hebt een duidelijke visie op onderwijshuisvesting en weet deze met jouw enthousiasme over te brengen aan collega’s en andere betrokkenen. Je bent een echte projectmanager maar wel een met gevoel voor de proceskant van vastgoedontwikkeling. Scholenbouw gaat immers om méér dan alleen het stenen stapelen. Je bent bekend met het ontwikkelen van maatschappelijk vastgoed, liefst met onderwijsvastgoed en de wet- en regelgeving daarbij. Je bent thuis in het werkveld van ruimtelijke ontwikkeling, waarbinnen scholenbouw zich afspeelt. Belangrijk is dat je snapt hoe een gemeente werkt en hoe het bestuurlijk proces loopt. Je hebt ervaring met werken in een politiek-bestuurlijke omgeving en samenwerken met verschillende stakeholders, en weet hierin met de nodige sensitiviteit je weg in te vinden. Je kan goed schrijven, en goed samenwerken.

Wat vragen wij van jou?

·        Minimaal een HBO-opleiding die relevant is voor de opdracht;

·        Minimaal vijf jaar werkervaring als projectmanager binnen een gemeente of adviesbureau;

·        Ruime ervaring met het ontwikkelen van maatschappelijk vastgoed, bij voorkeur onderwijsvastgoed;

·        Uitstekende communicatieve vaardigheden en een open, proactieve houding;

·        Bewezen kennis van projectmatig werken;

·        Stressbestendigheid en vanzelfsprekendheid om te schakelen in hectiek.